میهمانی ششم

دعای روز ششم ماه خدا
اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنى فيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ وَلاتَضْرِبْنى بِسِياطِ نَقِمَتِكَ
وَ زَحْزِحْنى فيهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِكَ بِمَنِّكَ وَ اَياديكَ
يا مُنْتَهى رَغْبَةِ الرّاغِبينَ
................................
خدايا در اين ماه به خاطر دست زدن به نافرمانيت خوارم مساز و تازيانه هاى عذابت را بر من مزن
و از موجبات خشمت بدان نعمت بخشى و الطافى كه نسبت به بندگان دارى دورم بدار
اى آخرين حد اشتياق مشتاقان
................................
شش روز است صبرت را مىآزمایى. تردید، لحظهاى تو را وا نمی گذارد. از نافرمانى او مى ترسى، از تازیانه هاى عذابش بیمناكى، از موجبات خشمش گریزانى و سخت دوستش دارى كه نهایت اشتیاق مشتاقان است.
انس با صحیفه سجادیه
اين ماه، ماه ضيافت الهى است. پذيرايى خداوند از بندگان خود در اين ماه - كه يك پذيرايى معنوى است - عبارت است از گشودن درهاى رحمت و مغفرت و مضاعف كردن اجر و ثواب اعمال خيرى كه بندگان در اين ماه انجام مىدهند. روزهى ماه رمضان هم يكى از مواد همين ضيافت عظيم الهى است، كه مايهى تصفيهى روح انسان و ايجاد زمينهى طهارت قلبى روزهدار است. امام سجاد (عليهالسّلام) در خطبهيى فرمود: «شهر الطّهور و شهر التمحيص»؛ رمضان، ماه پاك شدن و طهارت قلب و ماه مغفرت است.*
در دعاهائى كه چه در صحيفهى مباركهى سجاديه، چه در بقيهى دعاهاى مأثورِ براى ماه رمضان وارد شده است، صفاتى براى اين ماه ذكر شده كه هر كدام از اين صفات و خصوصيات، قابل تأمل و تدبر است: «شهر التّوبة و الانابة».**
توبه يعنى برگشت به خدا، برگشت از راه خطا، توجّه دادن دل به پروردگار و رو را به طور كامل به خدا كردن. از امام سجّاد عليهالسّلام چه كسى پاكتر؟ شما به صحيفه سجّاديه از اوّل تا آخر نگاه كنيد؛ ببينيد چه حالى، چه سوز و گدازى و چه توبهاى در آن نهفته است ... امام سجّاد عليهالسّلام به خداى متعال عرض مىكند: پروردگارا! من بر نفس خودم كه گاهى از فرمان تو سرپيچى كرده، خشمگينم. از تو راضىام و بهخاطر سرپيچى نفس از تو شرمندهام. اين راز و نياز و سوز و گداز امام سجاد عليهالسّلام است.***
من به يكايكِ شما عزيزان توصيه مىكنم تا آنجا كه مىتوانيد، با صحيفه سجاديّه مأنوس شويد. كتاب بسيار عظيمى است. اين كه گفتهاند زبور آل محمّد، واقعاً همين طور است؛ پُر از نغمههاى معنوى است، دعا و درس است؛ هم درس اخلاق است، هم درس علمالنّفس است، هم درس امور اجتماعى است.****
* بيانات آقا در خطبههاى نماز جمعهى تهران ۱۳۸۴/۰۷/۲۹ +
** بیانات مقام معظم رهبری در دیدار كارگزاران نظام ۱۳۸۹/۰۵/۲۷ +
**** بیانات امام خامنه ای ديدار جمعی از پاسداران ۱۳۷۶/۰۹/۱۳ +
دعا و گریه ی امام سجاد علیه السلام
براى على بن الحسين فرصتى نظير فرصت امام ابا عبدالله پدر بزرگوارش پيدا نشد , همچنان كه فرصتى نظير فرصتى كه براى امام صادق پديد آمد پيدا نشد , اما براى كسى كه مى خواهد خدمتگزار اسلام باشد , همه مواقع فرصت است , ولى شكل فرصتها فرق مى كند . ببينيد امام زين العابدين به صورت دعا چه افتخارى براى دنياى شيعه درست كرده ؟ ! و در عين حال در همان لباس دعا امام كار خودش را مى كرد .
بعضى خيال كرده اند امام زين العابدين چون در مدتى كه حضرت بعد از پدر بزرگوارشان حيات داشتند قيام به سيف نكردند ,پس گذاشتند قضايا فراموش شود . ابدا[ چنين نيست] , از هر بهانه اى استفاده مى كرد كه اثر قيام پدر بزرگوارش را زنده نگهدارد . آن گريه ها كه گريه مى كرد و ياد آورى مى نمود براى چه بود ؟ آيا تنها يك حالتى بود مثل حالت آدمى كه فقط دلش مى سوزد و بى هدف گريه مى كند ؟ ! يا مى خواست اين حادثه را زنده نگه دارد و مردم يادشان نرود كه چرا امام حسين قيام كرد و چه كسانى او را كشتند ؟ اين بود كه گاهى امام گريه مى كرد , گريه هاى زيادى . روزى يكى از خدمتگزارش عرض كرد : آقا ! آيا وقت آن نرسيده است كه شما از گريه باز ايستيد ؟ ( فهميد كه امام براى عزيزانش مى گريد ) فرمود : چه مى گويى ؟ ! يعقوب يك يوسف بيشتر نداشت , قرآن عواطف او را اينطور تشريح مى كند : و ابيضت عيناه من الحزن ( سوره يوسف , آيه84 ، ترجمه : چشمانش ازگريه ناشى از غم فراق يوسف سفيد شد ) . من در جلوى چشم خودم هجده يوسف را ديدم كه يكى پس از ديگرى بر زمين افتادند .
استاد شهید مرتضی مطهری / کتاب سیری در سیره ائمه اطهار(ع) / ص 113 و 114 +
هم صحبت با میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ( رحمة الله علیه )
در جواب قرآن
در عظمت دعاهای معصومین، منِ محتاج و نادان جزء کوچکی از معارفی را که در ادعیه و مناجاتها بیان شده در روایات و حتی خطبه های آنان نیافته ام، مگر آن دسته از آنها که در خطاب به خدا بوده و در مقام توحید، تسبیح و حمد او باشد. و فکر می کنم به این جهت باشد که روایات، سخن گفتن با مردم است ولی دعا و مناجات، سخن گفتن با خداوند بزرگ است و علومی که از سخن گفتن با عالِم آشکار می شود از سخن گفتن با نادان پیدا نخواهد شد.
و خلاصه ادعیه ای که از آنها به ما رسیده، گویا جواب قرآن است. گویا آن دعاها قرآنی مرفوع و بالا رفته در جواب قرآن نازل است؛ و قرآن کلام پروردگار متعال و مناجات او با بنده و رسولش (ص)، و ادعیه کلام و مناجات رسول واولیای او با خدای بزرگ است و به جز عده ی خیلی محدودی حقیقت این مطلب را نمی فهمند.
آنچه از تمام شرایط برای سالک مهم تر است، به دست آوردن تمام شرایط باطنی است، که باید در این جهت با تمام توان تلاش کند.
شرایط باطنی عبارت است از این که ایمان داشته باشد، ضرر رسان و سود بخش فقط خداست. و اینکه خدا عنایت داشته و خداوند بهتر و باقی تر است. و این که هیچ خیری نیست، مگر با ولایت خدا و نزدیک شدن و دیدار با او ( و هدف را همین قرار دهد). تا جایی که این مؤمن هیچ لذتی از نعمت های خدا نبرد، مگر از این جهت که این نعمت از خداست. و حتی در نعمت ها چیزی نبیند جز این که این نعمتها از جانب خداوند است؛ تا جایی که نفس، عقل و روح از دنیا بریده شود و مشغول حمد و ثنای او شوند.
ترجمه المراقبات با کمی تغییر ص 220 و 257
« ... و از علمای معاصر کتب شیخ جلیل القدر عارف بالله حاج میزا جواد ملکی تبریزی قدس سره را مطالعه کن . امام خمینی ره»
« این کتاب (المراقبات) دریای لبریزی است که در سنگ و پیمانه نگنجد و مؤلف آن پیشوای والامقامی است که بلندای شخصیت او با هیچ مقیاسی قابل اندازه گیری نیست. علامه طباطبایی ره»
این را نیز بشنوید
دعای امام سجاد در ماه مبارک رمضان از زبان مقام معظم رهبری + یا +
قول امروز ما
اگر صحیفه سجادیه بین کتابهایمان نیست ،
همین روزها بگیریم و هفته ای چندصفحه از آن را بخوانیم.
امام خمینی (ره) در وصیتنامه الهی سیاسی خود فرموده اند:
ما مفتخریم كه ادعیه حیاتبخش كه او را قرآن صاعد میخوانند، از ائمه معصومین ما است. ما به مناجات شعبانیه امامان و دعای عرفات حسین بن علی ـ علیهم السّلام ـ و صحیفه سجادیه این زبور آل محمد و صحیفه فاطمیه كه كتاب الهام شده از جانب خداوند تعالی، به زهرای مرضیه است؛ از ماست.
قول هایی که تا امروز داده ایم +
نسخه کاغذی میهمانی پنجم A5
یک سال پیش در چنین روزی / سلام ششم +